Fascie a bolest

trápí Vás stále se opakující bolesti?

Fascie a bolest

Už jste toho o vaší bolesti nastudovali spoustu?

Víte, jak uvolnit svaly, zregenerovat, jak se protáhnout? Vyzkoušeli jste snad už všechno, byli jste u fyzioterapeuta, na masáži, aromaterapii, akupunktuře, rázové vlně i v sauně? Přesto vás trápí opakující se bolesti? Tělo ukrývá nejedno tajemství a věda je postupně objevuje. Jedno z nejnovějších jsou právě fascie.

Jedná se o velice složitou a důležitou součást vašeho těla. Právě její komplikovanost způsobila dlouhou neobjevenost, nedostatek studií apod. 

Pokud s nimi není něco v pořádku, mohou být zdrojem jakékoliv zdánlivě roky neřešitelné bolesti. Dnes se o nich doslýcháme naštěstí čím dál víc, poslední dobou například v souvislosti s rollery, který má dnes každý správný sportovec vždy u sebe. A ty jsou určeny, ač to možná nevíte, primárně na uvolnění fascií.

O čem je tedy řeč? Fascie jsou obaly svalů. Jsou to drobná kolagenová vlákna propojená v sítě. Oddělují vzájemně kosti, svaly, nervy, cévy a orgány. Tělo vlastně drží svůj tvar díky fasciím. Mají dvě vrstvy, jednu povrchovou a jednu hlubokou. Vzájemná kluznost mezi těmito vrstvami je klíčová pro zdraví pohybového aparátu. Volnost pohybu, kloubní rozsah, správná funkce vnitřních orgánů a mnoho dalšího funguje díky této kluznosti. Tu udržíme správným strečinkem, rolováním, masážemi atd.

Mají specifické vlastnosti, mezi něž mimo jiné patří propojenost. Fascie hrudníku totiž přechází do fascie ramene, fascie ramene do fascie zad, fascie zad do fascie hýždě a tak dál. Tvoří jakousi 3D síť v našem těle. Můžete si je představit jako velmi těsný neopren, když pohnete rukou, pohne se neopren na zádech a trochu i na noze. Nemůžete pohnout jakoukoliv částí těla bez toho, aniž by na to látka odpověděla pohybem i na úplně opačném konci. A teď zkuste chytit límeček trička, vytáhněte jej tisíckrát za sebou. Jak límeček vypadá? Asi moc dobře ne.. Podobně to funguje u fascie chodidla po jen půlhodinovém běhu. Naštěstí má své ochranné mechanismy, i tak je velmi nepravděpodobné, že zůstane ve svém původním stavu. Opotřebovává se. Neaktivitou vznikají místa se ztrátou kluznosti. Chronický stres způsobí její celkové zatuhnutí. Vaše držení těla a pohybové stereotypy přetvoří fascii do jiného, nefyziologického směru.

Zde je vysvětlení toho, proč před 20 lety zvrknutý kotník může způsobit současnou bolest ramene či jiného kloubu. A nemusíme chodit ani tak hluboko do minulosti, špatný došlap skrze fascie může způsobit bolest kolene, ale i hlavy, či čehokoliv dalšího. Fascie svou kluzností ovlivňují držení těla a postupným přesouváním ztráty této kluznosti způsobují bolest na vzdálených místech.

Zároveň fungují jako jakýsi nárazník. Absorbují nárazy, odpovídají na vnější zatížení daleko citlivěji a přesněji, nežli svaly či klouby samotné.

Když to shrneme, tak jakýkoliv zásah do fasciálního systému (může jím být například gynekologická operace, komplikované nošení rovnátek, dlouhodobá zácpa, pády na hlavu, vyvrknutý kotník, zlomenina, nevhodná technika, běžecká bota) významně ovlivní vývoj držení těla a následně způsobí bolesti zad, kloubů nebo orgánů. Tato situace může trvat delší dobu a vy na možnou souvislost snadno zapomenete. Váš vyvrknutý kotník v deseti letech vám možná nepřijde pro současnou bolest beder nijak podstatný. Teď už ale víte, že může být zcela zásadní. Proto je třeba se při léčbě jakéhokoliv zranění či bolesti dívat na tělo jako na celek a neuvažovat jen v místě potíží.

Fascie se účastní jakéhokoliv pohybu, který uděláte, zasáhne je i to nejbanálnější zranění, které vás potká. O to víc je potřeba o nich mluvit, o to víc je šokující, že se o nich nemluvilo již dávno, a o to víc o ně začni teď pečovat, je nejvyšší čas.

A jak?

  • před sportem dynamický strečink, po výkonu statický
  • každý den alespoň 3 minuty foam rollingu, nezapomeň na oblast hýždí, bočních stran stehen a hrudní páteř, setrvejte déle na místech, která nejvíce bolí a trochu po nich svaly s fasciemi poválet ze strany na stranu.
  • koupel, ve které vydržíte alespoň 15 minut jen ležet a relaxovat
  • dopřej tělu po zranění čas, nyní už chápete jak dobře si fascie pamatují i to nejmenší zranění, dostali byste se do bludného kruhu dalších úrazů, z kterého byste se následně dvojnásobnou dobu dostávali ven
  • možná potřebujete specifičtější terapii, která zahrne i dávná zranění a vezme vaše tělo tak říkajíc z gruntu a je dobré navštívit fyzioterapeuta.



© 2021 zdravotni cvičení pro ženy každého věku
/pro klidné, jemné, harmonické cvičeni/
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma!